Vragen aan de gemeente? Nu ook via WhatsApp!

Foto: Redactie Leiden (pixabay.com)

Gemeente Leiden start woensdag 16 januari met een pilot waarbij inwoners via WhatsApp vragen aan de gemeente kunnen stellen. Veel inwoners maken gebruik van WhatsApp en daarom is de applicatie een goede toevoeging aan de andere dienstverleningskanalen van de gemeente Leiden.

WhatsApp biedt een persoonlijke en laagdrempelige manier om een vraag te stellen. Bovendien kan uitgebreide informatie van de website makkelijk via WhatsApp worden gedeeld. Gedurende zes maanden wordt gekeken of inwoners WhatsApp gebruiken voor het communiceren met de gemeente.

Wethouder Yvonne van Delft: “Wij vinden het belangrijk dat de gemeente makkelijk te bereiken is voor onze inwoners. WhatsApp is een applicatie die dit mogelijk maakt. Ik ben blij dat inwoners ons nu ook gewoon een appje kunnen sturen.”

WhatsApp is geschikt voor het beantwoorden van korte en duidelijke vragen. Meer complexe vragen die niet kort en bondig te beantwoorden zijn, worden telefonisch of via de website afgehandeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beleidsvragen, productaanvragen of vragen die privacygevoelige informatie betreffen.

Gebruik WhatsApp
Het WhatsApp-telefoonnummer van de gemeente Leiden is 06-30696384. Dit telefoonnummer kan alleen worden gebruikt om WhatsApp-berichten te sturen. Het is dus niet mogelijk om de gemeente op dit nummer te bellen of te sms’en. Om een WhatsApp te sturen, moet het nummer toegevoegd worden aan de contactenlijst. De gemeente Leiden probeert zo snel mogelijk en uiterlijk binnen twee uur te reageren. WhatsApp-berichten worden behandeld tijdens kantooruren, van maandag tot en met vrijdag, van 08.30 uur tot en met 17.00 uur. De gemeente stuurt geen privacygevoelige informatie via WhatsApp.