Uit de data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat acht op de tien achtstegroepers in Leiden afgelopen schooljaar goed genoeg konden lezen om volwaardig mee te kunnen draaien in de samenleving.
De doorstroomtoets is bedoeld om te controleren of leerlingen een bepaald basisniveau halen op het gebied van taal en rekenen, zoals niveau 1F en 2F. Op niveau 1F kunnen kinderen schoolboeken lezen, eenvoudige routebeschrijvingen begrijpen, en opiniestukken lezen in een huis-aan-huisblad. Op 2F-niveau begrijpen zij de bijsluiter van een medicijn, het dagelijkse nieuws en kunnen online informatie opzoeken.
Meer dan driekwart van de scholieren in Leiden behaalde niveau 2F, maar de gemeente scoort minder goed dan het gemiddelde van vijftien vergelijkbare gemeenten. Het aantal leerlingen dat lager dan 1F scoorde in Leiden was lager dan het gemiddelde van die vergelijkbare gemeenten, waaronder Nijmegen, Maastricht en Utrecht.
De vijftien vergelijkbare gemeenten zijn geselecteerd op basis van leeftijd, opleidingsniveau en inkomensverdeling, om een nauwkeurige vergelijking mogelijk te maken. Verschillen tussen gemeenten kunnen optreden doordat niet elke school dezelfde doorstroomtoets gebruikt.