Ongeveer honderd bruggen en viaducten dreigen door een oude constructieontwerp schade op te lopen aan de infrastructuur. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit probleem aangekaart in een recente Kamerbrief.
Het probleem ligt bij de zogenaamde tand-nokconstructie, waarbij betonnen onderdelen op elkaar rusten met een 'tand' en 'nok'. Dit ontwerp kan corrosieschade aan de wapening van het beton veroorzaken, volgens de nieuwe inzichten.
De constructie is toegepast op ongeveer honderd bruggen en viaducten onder beheer van Rijkswaterstaat. Aangezien provincies ook infrastructuur beheren, kan het probleem mogelijk nog groter zijn. Het bouwjaar en onderhoud spelen een rol in de ernst van de situatie per locatie.
Op zes specifieke locaties is de schade het meest uitgesproken, volgens Madlener. Dit omvat onder andere het knooppunt Velperbroek (A12) en het Prins Clausplein (A4/A12), waar vervolgonderzoeken gaande zijn of voorbereidingen worden getroffen voor maatregelen.
In Velperbroek veroorzaakt de slijtage al verkeershinder, wat aanleiding was voor Kamervragen aan de minister. Zwaardere voertuigen mogen tijdelijk niet meer over de A12-viaducten rijden en moeten omgeleid worden.
Minister Madlener verklaart dat de problemen met de oude constructie pas recentelijk aan het licht kwamen, omdat ze niet tijdens reguliere inspecties opgemerkt werden. Zichtbaar vocht bij voegovergangen is geen directe indicatie voor verder onderzoek, volgens de minister.