Telefonische oplichting door nepbankmedewerkers blijft toenemen

10 feb , 5:15 Gemeente
image 22 674486d62563a

Criminelen maken steeds vaker gebruik van telefonische oplichting

Criminelen maken steeds vaker gebruik van telefonische oplichting om bankrekeningen van consumenten te plunderen. Oplichters doen zich dan voor als bankmedewerker en leiden klanten om de tuin. Het verschil tussen echt en nep is voor veel mensen nauwelijks te onderscheiden.

Stijging in meldingen en schade door bankhelpdeskfraude

Het aantal meldingen en de schade zijn vorig jaar fors toegenomen, blijkt uit de nieuwste jaarcijfers van de Fraudehelpdesk. In totaal kwamen er 6.057 meldingen binnen van bankhelpdeskfraude. Er waren 253 slachtoffers die samen 5,46 miljoen euro verloren.

Zorgwekkende trend in bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude is al jaren een groot probleem. Volgens de Fraudehelpdesk is er sprake van een zorgwekkende trend, die onderdeel is van de algemene stijging in fraudemeldingen.

Advies van de Fraudehelpdesk en NVB

De Fraudehelpdesk adviseert mensen om altijd alert te zijn bij telefonische verzoeken van zogenaamde vertrouwde instellingen. Banken en andere bedrijven zullen nooit om pincodes of inloggegevens vragen. Ook wordt er nooit gevraagd om geld over te maken naar een 'veilige rekening'. Mensen die twijfelen, wordt aangeraden zelf contact op te nemen met de bank.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept het kabinet op de Telecommunicatiewet aan te passen om klanten beter te beschermen tegen oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker.