In de wereld van onderwijs en muziek is Christiane Nieuwmeijer een voorvechter van vernieuwing. Als lector Muziek in Onderwijs aan de Hogeschool Leiden is zij een pionier in het doorbreken van traditionele onderwijsmethoden en het omarmen van experimenten in het onderwijzen van muziek.
Het pad van Christiane Nieuwmeijer is geplaveid met muziek. Van haar jeugd in een klein dorp waar ze haar passie voor muziek ontdekte tot haar opleiding aan het conservatorium en haar ervaring als muziekdocent op scholen, heeft muziek altijd een prominente rol gespeeld in haar leven.
Nieuwmeijer stelt dat het huidige muziekonderwijs drastisch moet veranderen. Ze benadrukt de noodzaak om muziek toegankelijker en minder stressvol te maken voor zowel leraren als leerlingen. Volgens haar moet de focus liggen op het laten ontdekken van muziek door de kinderen zelf, waarbij ruimte is voor experimenteren en persoonlijke expressie.
Voor Nieuwmeijer is muziekonderwijs meer dan alleen noten leren of instrumenten bespelen. Ze gelooft dat muziek bijdraagt aan de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen, en hen helpt bij een holistische vorming. In haar visie van een ideale muziekles spelen plezier, samenwerking en individuele exploratie een essentiële rol.
Met haar onderzoek en inzet wil Christiane Nieuwmeijer een revolutie teweegbrengen in het onderwijs, waar muziek niet langer een bijvak is maar een integraal onderdeel van de brede ontwikkeling van kinderen. Door een speelse en onderzoekende aanpak wil ze kinderen van alle achtergronden en ervaringen de kans geven om hun muzikale potentieel te ontdekken en te ontplooien.