Leiden, 20 april 2025 - Al 150 jaar vult het Toonkunstorkest Leiden de harten van muziekliefhebbers met zijn betoverende klanken. Ondanks niet het oudste orkest van Leiden te zijn, heeft deze muzikale instelling een boeiende geschiedenis en een rijke culturele erfenis die de tand des tijds heeft doorstaan.
Simon Andriesen, een trouwe cellist bij het orkest gedurende 35 jaar, heeft zich diep geworteld in de historie van het ensemble. Zijn nieuwste publicatie ontrafelt de intrigerende verhalen achter de schermen en werpt een uniek licht op de muzikale reis die het orkest heeft afgelegd.
De oorsprong van het orkest ligt verankerd in de oprichting van de Maatschappij voor de Toonkunst in 1834, met als eerste doel de verbetering van het muziekonderwijs in Leiden. Pas veertig jaar later, in 1874, werd de geboorte van het Toonkunstorkest Leiden vastgelegd, wat de start betekende van een eeuw vol harmonie en melodie.
Wat het orkest echt uniek maakt, zijn de regelmatige muziekreizen naar het buitenland. Van België en Duitsland tot Zwitserland en Turkije, elke reis wordt gekenmerkt door de universele taal van muziek die harten over de grenzen heen verenigt. De magische klanken van het orkest hebben zelfs de aandacht getrokken in de imposante Sint-Baafskathedraal in Gent, waar het publiek werd betoverd door zowel het muzikale spektakel als het iconische schilderij Lam Gods van de gebroeders Van Eyck.
De toewijding van de orkestleden en de blijvende passie voor klassieke muziek beloven een duurzame erfenis voor de toekomstige generaties. Terwijl het Toonkunstorkest Leiden zijn 150-jarig jubileum viert, blijft het een ware hoeksteen van de Leidse muzikale cultuur, verenigd in harmonie en gekoesterd door de gemeenschap.