Provincies Noord- en Zuid-Holland testen samen slimme innovaties tegen geluidoverlast

Foto: Provincie Zuid-Holland

De provincies Noord- en Zuid-Holland zijn samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) op zoek gegaan naar slimme innovaties om geluidsoverlast langs provinciale wegen te verminderen.

Dit specifiek voor locaties waar bestaande oplossingen zoals stil asfalt en geluidschermen niet mogelijk of wenselijk zijn. Op vrijdag 19 januari zijn 2 innovaties geselecteerd die de provincies binnenkort gaan testen: de GeluidVangrail en WhisstoneZV.

Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit provincie Noord-Holland: “Geweldig om te zien hoeveel slimme innovatieve oplossingen er zijn bedacht. Hier hebben wij als provincies voordeel van en ook andere wegbeheerders kunnen hiermee aan de slag.” Floor Vermeulen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer provincie Zuid-Holland: “Er zit ontzettend veel kennis en innovatiekracht in de markt. Met dit soort programma’s benutten we deze kennis én stimuleren we bedrijven om te blijven innoveren.”

GeluidVangrail

De GeluidVangrail van Movares en Merford is te monteren op bestaande vangrails. Een plank, die onder de vangrail wordt bevestigd, reflecteert het geluid naar beneden waar het wordt geabsorbeerd in de berm. Dit levert volgens de eerste testen een daling tot maximaal 5 decibel op. Dat is vergelijkbaar met een geluidscherm van 1,5 meter hoog. De oplossing is echter vele malen voordeliger en belemmert ook het zicht van omwonenden niet. De provincie Noord-Holland gaat de GeluidVangrail waarschijnlijk testen langs de N208 bij Haarlem.

WhisstoneZV

De WhisstoneZV voor zwaar verkeer is ontworpen door 4Silence. Het is een aanvulling op de betonnen Whisstone: een element dat in de berm wordt aangelegd om geluid te reduceren door het af te buigen, ook wel diffractie genoemd. De WhisstoneZV voor zwaar verkeer is van staal of gietijzer en is specifiek ontwikkeld voor het terugbrengen van laag frequent geluid dat door vrachtverkeer wordt veroorzaakt. De provincie Zuid-Holland is van plan de Whisstone ZV te testen op het tracé van de N223 in de buurt van de bebouwde omgeving van De Lier.

Samen innoveren: minder geluid tegen lagere kosten

De beide provincies hebben veel vergelijkbare wegen met hoge verkeersintensiteit en dus ook geluidoverlast. Het ontbreekt de wegbeheerders nog aan (extra) maatregelen om kleine geluidsverminderingen te realiseren tegen relatief lage kosten. Ook is het vaak lastig om op plekken zoals kruispunten en plaatsen waar gebouwen dicht langs de weg staan geluid te reduceren. Omdat beide provincies ervan overtuigd zijn dat praktijktesten van groot belang zijn bij innovatie, hebben zij de handen ineengeslagen.

Samen met de RVO riepen beide provincies ondernemers op om nieuwe, innovatieve geluidreducerende maatregelen te ontwikkelen. In totaal hebben negentien ondernemers zich aangemeld voor dit programma en hun innovatie gepresenteerd. Vier partijen zijn geselecteerd om een prototype uit te werken: WhisstoneZV voor zwaar verkeer van 4Silence, GeluidVangrail van Movares, MD Geluidsrail van Metadecor en het lage diffractorscherm van Altena. De provincies hebben Whisstone ZV en de GeluidVangrail uitgekozen om in de praktijk te gaan testen.