Toetsen zijn lang geassocieerd met stress en faalangst, maar toetsdeskundigen van Hogeschool Leiden laten een ander perspectief zien. Corine Balder en Job Lafeber pleiten voor een transformatie in de wereld van toetsing, waarbij studenten geholpen worden in plaats van belemmerd.
Job Lafeber, voormalig docent aan toekomstige leraren, benadrukt het belang van kritisch nadenken over toetsen. Hij stelt de vraag of de huidige toetspraktijken wel dienstbaar zijn aan het leerproces. Balder, actief in een toetscommissie, onderstreept het belang van toetsen die daadwerkelijk meten wat ze beogen te meten, en zo de waarde van behaalde diploma's garanderen.
De experten pleiten voor formatief toetsen, waarbij geen cijfers worden toegekend, maar de focus ligt op waardevolle feedback. Door transparantie over de voortgang van studenten wordt het leerproces verrijkt en krijgen docenten meer inzicht om hun lessen hierop af te stemmen.
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie in toetspraktijken, wordt feedbackgeletterdheid een cruciaal onderwerp. Het festival 'Leren van Toetsen', georganiseerd door Hogeschool Leiden, zal dieper ingaan op hoe feedback gegeven, ontvangen en geïntegreerd kan worden in het leerproces, met als doel het plezier van leren te benadrukken.
Corine Balder benadrukt het belang van het centraal stellen van het plezier van leren boven stressvolle toetspraktijken. Het doel is om toetsen te transformeren van een beladen onderwerp naar een positieve ervaring die het leerproces bevordert.
Tot slot deelt Lafeber een opmerkelijke tip voor studenten met multiplechoice-examens: "Als je het antwoord niet weet, kies altijd antwoord B."Onderzoek wijst uit dat dit vaak door docenten als juist alternatief wordt gekozen.