Jeugd in Leiden neemt standpunt in tegen misleidende marketing van ongezond voedsel

28 mei , 11:54 Nieuws
image 14 66c475c3d4232

Leidense jongeren strijden tegen voedselmarketing

De jongeren in Leiden hebben de handschoen opgenomen tegen misleidende marketingpraktijken in de voedingsindustrie. Onder de noemer 'Vers van de Pers' zullen zij een actiefolder ontwikkelen om de schadelijke effecten van misleidende claims onder de aandacht te brengen.

De boodschap van STAD Leiden

STAD Leiden, beter bekend als Stichting Talent en Dreams, is van mening dat consumenten doelbewust worden beïnvloed door de voedingsindustrie via sluwe verkooptrucs, verwarrende gezondheidsclaims en aantrekkelijke verpakkingen. Deze tactieken leiden vaak tot ongezonde keuzes onder het mom van gezonde opties. De jongeren van STAD zijn vastbesloten om voedselproducenten en verkopers ter verantwoording te roepen.

Landelijke beweging voor een Gezonde Generatie

De 'Vers van de Pers'-campagne maakt deel uit van het grotere initiatief 'De Gezonde Generatie', een samenwerking tussen twintig gezondheidsfondsen. Het streven is om de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste ter wereld te laten zijn, zowel fysiek, mentaal als sociaal. De focus ligt op het creëren van een gezonde omgeving met aandacht voor onderwerpen als mentale gezondheid, voeding, beweging en een rookvrije leefomgeving.

Maatregelen door jonge initiatiefnemers

Door middel van kritische journalistieke producties willen de jonge makers van STAD Leiden bijdragen aan een grotere bewustwording, kritisch denken en maatschappelijke verandering. Het project, uitgevoerd als onderdeel van het Slimpact-traject, stelt jongeren in staat om maandelijks maatschappelijke thema's te onderzoeken en op creatieve wijze aan te kaarten, wat echte impact in hun omgeving genereert.